Η επιλογή μου 0
Ευρωπαϊκοί κανονισμοί ελαστικών για βαρέα φορτηγά και λεωφορεία.

Edito europe regulation Help and Advice

Ευρωπαϊκοί κανονισμοί ελαστικών για βαρέα φορτηγά και λεωφορεία

Η συνεχιζόμενη συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για ελαστικά είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των βαρέων φορτηγών και λεωφορείων. Ακολουθώντας τους κανονισμούς για το βάθος αυλακώσεων και τα χειμερινά ελαστικά, οι Ευρωπαίοι μεταφορείς μπορούν όχι μόνο να αποφύγουν τα πρόστιμα, αλλά και να εξασφαλίσουν ασφαλέστερες και ομαλότερες μετακινήσεις όλο τον χρόνο. Μάθετε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για αυτό το θέμα.

Ευρωπαϊκός κανονισμός για το βάθος αυλακώσεων ελαστικών

Μία από τις πρωταρχικές απαιτήσεις ασφαλείας αφορούν το ελάχιστο βάθος σκαλίσματος για τα ελαστικά. Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για ελαστικά, το ελάχιστο νόμιμο βάθος σκαλίσματος για τα περισσότερα οχήματα είναι 1,6 mm1 στα κεντρικά τρία τέταρτα του πέλματος του ελαστικού.

Το ελάχιστο νόμιμο βάθος  σκαλίσματος </14 μπορεί να διαφέρει μεταξύ ευρωπαϊκών χωρών, όπως μπορείτε να δείτε στον παρακάτω πίνακα.

Ευρωπαϊκός κανονισμός για το βάθος σκαλίσματος ελαστικών

European tyre tread depth regulations

Είτε νέα είτε μεταχειρισμένα, τα ελαστικά MICHELIN σας προσφέρουν βέλτιστη πρόσφυση. Αυτό αποδεικνύουν οι διάφορες δοκιμές που διεξάγουμε για αυτό το θέμα. Ωστόσο, οι τακτικές επιθεωρήσεις και η συντήρηση των ελαστικών είναι απαραίτητες για τους μεταφορείς, ώστε να διασφαλίζουν ότι όλα τα ελαστικά πληρούν τις νομικές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου για ανομοιόμορφη φθορά ή ζημιά που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόωρη αστοχία των ελαστικών. 

ΝΟΜΙΚΑ ΟΡΙΑ ΦΘΟΡΑΣ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΧΩΡΕΣ

(Τελευταία ενημέρωση: Δεκέμβριος 2024)

Χώρα

Ελάχιστο βάθος

Αυστρία

2,0 mm

Βέλγιο

1,6 mm

Βουλγαρία

1,6 mm

Κροατία

1,6 mm

Τσεχία

1,6 mm

Δανία

1,0 mm

Ευρασιατική Οικονομική Ένωση(1)

2,0 mm για πούλμαν και λεωφορεία,1,0 mm για άλλα φορτηγά

Φινλανδία

1,6 mm

Εσθονία

1,6 mm

Γαλλία

1,0 mm

Γερμανία

1,6 mm

Ελλάδα

2,0 mm για τον κατευθυντήριο άξονα,1,6 mm για τους υπόλοιπους άξονες

Ουγγαρία

1,6 mm εάν το μέγεθος του ελαστικού είναι < 750 mm,3 mm εάν είναι > 750 mm

Ιρλανδία

1,6 mm

Ιταλία

1,6 mm

Λετονία

1,6 mm

Λιθουανία

7,0 mm για πούλμαν και λεωφορεία που μεταφέρουν πάνω από 8 επιβάτες

Λουξεμβούργο

1 mm για ρυμουλκούμενα οχήματα,1,6 mm για μηχανοκίνητα οχήματα

Κάτω Χώρες

1,6 mm

Νορβηγία

1,6 mm

Πολωνία

3 mm για πούλμαν με ταχύτητες 100 km,1,6 mm για άλλα οχήματα

Πορτογαλία

1,0 mm

Ρουμανία

1,6 mm

Σερβία

2,0 mm

Σλοβακία

1,6 mm

Σλοβενία

1,6 mm

Ισπανία

Δ/Υ

Σουηδία

1,6 mm (2)

Ελβετία

1,6 mm

Τουρκία

1,6 mm

Ουκρανία

2 mm για πούλµαν και λεωφορεία,1 mm για άλλα φορτηγά

Ηνωμένο Βασίλειο

1,0 mm

(1) Ευρασιατική Οικονομική Ένωση: Αρμενία, Λευκορωσία, Καζακστάν, Κιργιζία και Ρωσία.
(2) Τα ελαστικά πρέπει να είναι ειδικά σχεδιασμένα για χειμερινές συνθήκες.
Το όριο παρέχεται μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, μπορεί να υπόκειται σε αλλαγές στους τοπικούς κανονισμούς.

Σημάνσεις χειμερινών ελαστικών

Κανονισμοί για χειμερινά ελαστικά στην Ευρώπη2 είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή οδήγηση σε ψυχρότερα κλίματα, ιδίως σε χώρες που αντιμετωπίζουν σκληρές χειμερινές συνθήκες.

Σημάνσεις χειμερινών ελαστικών

Winter tyre markings

Δύο σημάνσεις ελαστικών, 3PMSF και M+S, θεσπίστηκαν για να βοηθήσουν τους οδηγούς να αναγνωρίζουν τα ελαστικά που πληρούν συγκεκριμένα πρότυπα επιδόσεων για την ασφάλεια και την πρόσφυση σε δύσκολες χειμερινές συνθήκες.

  • Τα ελαστικά με την ένδειξη M+S έχουν σχεδιαστεί για χρήση σε λιγότερο ακραίες χειμερινές συνθήκες, προσφέροντας κάποια πρόσφυση σε λάσπη και χιόνι, αλλά χωρίς τις αυστηρές απαιτήσεις δοκιμών των ελαστικών 3PMSF.
  • Παρόλο που τα ελαστικά M+S μπορεί να γίνονται δεκτά σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, συχνά δεν θεωρούνται επαρκή σε χώρες με πιο έντονες χειμερινές συνθήκες.
  • Η σήμανση 3PMSF (σύμβολο νιφάδας χιονιού με τρεις κορυφές) αποδίδεται σε ελαστικά που έχουν περάσει ειδικές δοκιμές για χειμερινές επιδόσεις, συμπεριλαμβανομένης της πέδησης σε χιονισμένους και παγωμένους δρόμους. Αυτά τα ελαστικά έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν μέγιστη πρόσφυση και ασφάλεια σε δύσκολες χειμερινές συνθήκες, γεγονός που τα καθιστά υποχρεωτικά σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες κατά τους χειμερινούς μήνες.

Ο παρακάτω πίνακας δείχνει, για ευρωπαϊκές χώρες, τις ελάχιστες νόμιμες αυλακώσεις για χειμερινή χρήση. Αναφέρει, επίσης, εάν η χειμερινή σήμανση είναι υποχρεωτική (σε ορισμένες περιπτώσεις, προσδιορίζεται και ένας συγκεκριμένος άξονας). 
Θα παρατηρήσετε ότι, σε ορισμένες χώρες, το νόμιμο βάθος αυλακώσεων είναι μεγαλύτερο τον χειμώνα από ό,τι εκτός αυτής της εποχής (για παράδειγμα, στην Κροατία: 4 mm τον χειμώνα αντί για 1,6 mm το καλοκαίρι.

ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΒΑΡΕΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΕ

(Τελευταία ενημέρωση: Δεκέμβριος 2024)

Χώρα

Ελάχιστο βάθος αυλακώσεων

Υποχρεωτική χρήση ελαστικών M+S ή 3PMSF

Χρήση αλυσίδων χιονιού

Χειμερινή περίοδος

Αυστρία

Ακτινωτά: 5 mm, Διαγώνια: 6 mm

Ναι, τουλάχιστον σε έναν κινητήριο άξονα.

Υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση ή πρέπει να έχετε μαζί σας ένα ζευγάρι αλυσίδες.

Φορτηγά: 1 Νοεμβρίου έως 15 Απριλίου.Πούλμαν: 1 Νοεμβρίου έως 15 Μαρτίου.

Βέλγιο

1,6 mm

Όχι, αλλά είναι υποχρεωτική η συμμετρική τοποθέτηση για ελαστικά M+S.

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες

Δ/Υ

Βοσνία και Ερζεγοβίνη

4 mm

Ναι, τουλάχιστον σε έναν κινητήριο άξονα.

Υποχρεωτικές εάν τα υπάρχοντα ελαστικά δεν είναι M+S/3PMSF.

15 Νοεμβρίου - 15 Απριλίου

Βουλγαρία

1,6 mm για ελαστικά M+S/3PMSF,4 mm για άλλα ελαστικά

Όχι

Υποχρεωτικές εάν τα υπάρχοντα ελαστικά δεν είναι M+S/3PMSF.

15 Νοεμβρίου - 15 Απριλίου

Κροατία

1,6 mm για ελαστικά M+S/3PMSF,4 mm για άλλα

Όχι

Υποχρεωτικές εάν τα υπάρχοντα ελαστικά δεν είναι M+S/3PMSF.

15 Νοεμβρίου - 15 Απριλίου

Τσεχία

6 mm στον κινητήριο άξονα,1,6 mm σε άλλους άξονες

Υποχρεωτικά στον κινητήριο άξονα.

Επιτρέπονται και μάλιστα είναι υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.

Από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου, εκτός εάν υποδεικνύεται διαφορετικά από την τοπική σήμανση

Δανία

1 mm

Όχι

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες.

1 Νοεμβρίου έως 15 Απριλίου.Επιτρέπονται ελαστικά με καρφιά.

Φινλανδία

5 mm στον κινητήριο άξονα,3 mm σε άλλους άξονες

Υποχρεωτική σήμανση M+S σε όλους τους άξονες μηχανοκίνητων οχημάτων.

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες.

1 Δεκεμβρίου έως 28 Φεβρουαρίου.Τα ελαστικά με καρφιά επιτρέπονται μεταξύ 1 Νοεμβρίου και 31 Μαρτίου.

Γαλλία

1 mm

Όχι.Από 11/2021, σε ορεινές περιοχές για:- όχημα χωρίς ρυμουλκούμενο: -ελαστικά 3PMSF υποχρεωτικά(2) στους κατευθυντήριους και κινητήριους άξονες ή αλυσίδες στον κινητήρα - -όχημα με ρυμουλκούμενο: υποχρεωτικές αλυσίδες (ακόμη και αν το όχημα διαθέτει ελαστικά 3PMSF).

Επιτρέπονται και μάλιστα είναι υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.Από 11/2021: υποχρεωτική στις ορεινές περιοχές η ύπαρξη ενός σετ αλυσίδων για συνδυασμούς τροχοφόρων (τρακτέρ + ημιρυμουλκούμενο + ημιρυμουλκούμενο ή φορτηγό + ρυμουλκούμενο), ακόμη και αν το όχημα είναι εξοπλισμένο με ελαστικά 3PMSF.

1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου, εκτός εάν υποδεικνύεται διαφορετικά από την τοπική σήμανση.

Γερμανία

1,6 mm

Ελαστικά 3PMSF υποχρεωτικά σε χειμερινές συνθήκες στους κατευθυντήριους και κινητήριους άξονες. Ανοχή έως το 2024 για ελαστικά M+S που κατασκευάστηκαν πριν από το 2018.

Επιτρέπονται με όριο ταχύτητας 50 km/h.

Δ/Υ. Οι οδικές συνθήκες (χιόνι, πάγος) καθορίζουν την περίοδο.

Ελλάδα

2 mm στον κατευθυντήριο άξονα,1,6 mm σε άλλους άξονες

Όχι

Επιτρέπονται και είναι υποχρεωτικές σε 2 ελαστικά του κινητήριου άξονα όταν υπάρχει σήμανση.

Δ/Υ

Ουγγαρία

1,6 mm για ελαστικά < 750 mm,3 mm για ελαστικά > 750 mm

Όχι

Επιτρέπονται και είναι υποχρεωτικές σε 2 ελαστικά του κινητήριου άξονα όταν υπάρχει σήμανση.

Δ/Υ

Ιρλανδία

1,6 mm

Όχι

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες.

Δ/Υ

Ιταλία

1,6 mm

Μόνο στον κινητήριο άξονα. Υποχρεωτικά όταν υπάρχει σήμανση, εκτός εάν το όχημα είναι εξοπλισμένο με ελαστικά M+S.

Υποχρεωτικά όταν υπάρχει σήμανση, εκτός εάν το όχημα είναι εξοπλισμένο με ελαστικά M+S.

Από 15 Οκτωβρίου έως 15 Μαΐου

Κοσσυφοπέδιο

4 mm

Όχι

Υποχρεωτικές σε χειμερινές συνθήκες.

Δ/Υ. Οι οδικές συνθήκες (χιόνι, πάγος) καθορίζουν την περίοδο.

Λουξεμβούργο

1,6 mm για φορτηγά,1 mm για ρυμουλκούμενα/ημιρυμουλκούμενα

Ναι. Στον κινητήριο άξονα.

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες.

Δ/Υ. Οι οδικές συνθήκες (χιόνι, πάγος) καθορίζουν την περίοδο.

Μαυροβούνιο

4 mm

Ναι. Στον κινητήριο άξονα.

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες.

Από 15 Νοεμβρίου έως 15 Μαρτίου

Κάτω Χώρες

1,6 mm

Όχι

Απαγορεύονται

Δ/Υ

Βόρεια Μακεδονία

6 mm

Ναι. Σε όλους τους άξονες.

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες.

Από 15 Νοεμβρίου έως 15 Μαρτίου

Νορβηγία

5 mm

Ελαστικά 3PMSF υποχρεωτικά στους κατευθυντήριους και κινητήριους άξονες, M+S στους υπόλοιπους.

Υποχρεωτικές κατά τη χειμερινή περίοδο.

Από 15 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου

Πολωνία

1,6 mm για τη μεταφορά εμπορευμάτων,3 mm για τη μεταφορά επιβατών

Όχι

Υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.

Διαφέρει. Η περίοδος καθορίζεται από τις τοπικές αρχές.

Πορτογαλία

1 mm

Όχι

Υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.

Δ/Υ

Ρουμανία

4 mm

Ναι

Επιτρέπονται στον κινητήριο άξονα.

Από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου

Σερβία

4 mm

Ναι. Στον κινητήριο άξονα.

Υποχρεωτικές εάν τα υπάρχοντα ελαστικά του οχήματος δεν είναι M+S/3PMSF.

Από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου

Σλοβακία

3 mm στον κινητήριο άξονα,1,6 mm στους άλλους άξονες

Ναι. Στον κινητήριο άξονα.

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες. Υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.

Από 15 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου

Σλοβενία

3 mm

Ναι. Στον κινητήριο άξονα.

Επιτρέπονται εκτός εάν το όχημα είναι εξοπλισμένο με ελαστικά M+S/3PMSF.

Από 15 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου

Ισπανία

Οι κύριες αυλακώσεις πρέπει να είναι ορατές

Όχι, αλλά από το 2020, τα ελαστικά 3PMSF είναι υποχρεωτικά για τα οχήματα μεταφοράς επιβατών σε δύσκολες συνθήκες οδήγησης.

Υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.

Δ/Υ. Οι τοπικές αρχές μπορούν να σταματήσουν οχήματα εάν το απαιτούν οι οδικές συνθήκες. Δείτε, επίσης(1)

Σουηδία

5 mm για όλους τους άξονες σε μηχανοκίνητο όχημα,1,6 mm σε ρυμουλκούμενο/ημιρυμουλκούμενο

Ελαστικά 3PMSF υποχρεωτικά στους κατευθυντήριους και κινητήριους άξονες, M+S στους υπόλοιπους.

Επιτρέπονται

Από 1 Οκτωβρίου έως 15 Απριλίου

Ελβετία

1,6 mm

Όχι

Υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.

Δ/Υ

Τουρκία

4 mm

Ναι στον κινητήριο άξονα.

Επιτρέπονται

Από 1 Δεκεμβρίου έως 31 Μαρτίου

Ουκρανία

1 mm για τη μεταφορά εμπορευμάτων,2 mm για τη μεταφορά επιβατών

Δ/Υ

Επιτρέπονται

Δ/Υ

Ηνωμένο Βασίλειο

1 mm

Όχι

Επιτρέπονται

Δ/Υ

Ευρωπαϊκή Οικονομική Ένωση(3)

4 mm

Ελαστικά 3PMSF υποχρεωτικά στους κατευθυντήριους και κινητήριους άξονες.

Επιτρέπονται σε χειμερινές συνθήκες.

Από την 1η Δεκεμβρίου έως τις 28 Φεβρουαρίου, αλλά κάθε κράτος μέλος μπορεί να καθορίσει τη δική του περίοδο.

Άλλες χώρες της ΕΕ

1,6 mm

Όχι

Υποχρεωτικές όταν υπάρχει σήμανση.

Διαφέρει. Η περίοδος καθορίζεται από τις τοπικές αρχές.

(1) Σε δύσκολες χειμερινές συνθήκες, μπορεί να υπάρχουν εξαιρέσεις για τη μεταφορά επιβατών, υπό την προϋπόθεση ότι:
- όλοι οι άξονες είναι εξοπλισμένοι με ελαστικά 3PMSF,
- διαθέτουν πιστοποιητικό που εγγυάται την έγκριση 3PMSF,
- το βάθος  σκαλίσματος των ελαστικών δεν είναι μικρότερο από 4 mm,
- το παρμπρίζ πρέπει να φέρει αυτοκόλλητο που να δηλώνει ότι το όχημα έχει άδεια κυκλοφορίας.
(2) Υπάρχει ανοχή για τη μεταβατική περίοδο έως 11/2024, εάν τα ελαστικά είναι τουλάχιστον M+S.
(3) Ευρασιατική Οικονομική Ένωση, που περιλαμβάνει τις ακόλουθες χώρες: Αρμενία, Λευκορωσία, Καζακστάν, Κιργιζία και Ρωσία.

Το όριο παρέχεται μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, μπορεί να υπόκειται σε αλλαγές στους τοπικούς κανονισμούς.

Σημειώνεται ότι τα περισσότερα ελαστικά φορτηγών MICHELIN φέρουν σήμανση 3PMSF. Ελέγξτε τα ελαστικά σας εδώ.

Υποχρεωτικό σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών (TPMS)

Μια άλλη σημαντική πτυχή των ευρωπαϊκών κανονισμών για ελαστικά είναι η υποχρέωση χρήσης ενός συστήματος παρακολούθησης πίεσης ελαστικών (TPMS) σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των βαρέων φορτηγών και των λεωφορείων.

Τα ανεπαρκώς ή υπερβολικά φουσκωμένα ελαστικά αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια, μειώνουν τις επιδόσεις χειρισμού του οχήματος και έχουν αντίκτυπο στην κατανάλωση καυσίμου. Από το 2014, τα νέα επαγγελματικά οχήματα στην ΕΕ πρέπει να είναι εξοπλισμένα με TPMS για τη συνεχή παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών και την ειδοποίηση του οδηγού εάν κάποιο ελαστικό είναι ανεπαρκώς ή υπερβολικά φουσκωμένο³ σε σημαντικό βαθμό.
Η διατήρηση της σωστής πίεσης των ελαστικών είναι απαραίτητη όχι μόνο για την ασφάλεια, αλλά και για τη διασφάλιση της μεγάλης διάρκειας ζωής των ελαστικών.

Τα ανεπαρκώς φουσκωμένα ελαστικά παράγουν περισσότερη θερμότητα και φθείρονται ταχύτερα, ενώ τα υπερβολικά φουσκωμένα ελαστικά μπορεί να οδηγήσουν σε μειωμένη πρόσφυση και ανομοιόμορφη φθορά. Τα ελαστικά που δεν είναι σωστά φουσκωμένα είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν βλάβες, γεγονός που αποτελεί μείζον ζήτημα για τα οχήματα μεγάλων αποστάσεων, όπου οι βλάβες ελαστικών μπορούν να έχουν καταστροφικές συνέπειες. Η σωστή παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών αποτελεί κρίσιμο μέρος της συμμόρφωσης με τα πρότυπα ασφαλείας ελαστικών της ΕΕ και συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου ατυχημάτων.

Πιθανές μελλοντικές τάσεις στους κανονισμούς για ελαστικά

Κοιτάζοντας μπροστά, το μέλλον των κανονισμών για ελαστικά στην Ευρώπη είναι πιθανό να εστιάσει στη βιωσιμότητα και την προηγμένη τεχνολογία ελαστικών. Η ΕΕ έχει ήδη θεσπίσει απαιτήσεις επισήμανσης ελαστικών που παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την αποδοτικότητα καυσίμου, το επίπεδο θορύβου και τις επιδόσεις πρόσφυσης σε βρεγμένο οδόστρωμα.

Αυτές οι σημάνσεις επιτρέπουν στους χειριστές να επιλέγουν ελαστικά που όχι μόνο συμμορφώνονται με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για ελαστικά, αλλά και συμβάλλουν στη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων και στη μείωση του περιβαλλοντικού αντικτύπου. Καθώς η βιωσιμότητα καθίσταται προτεραιότητα, είναι πιθανόν να δούμε αυστηρότερους κανόνες σχετικά με τα υλικά, την ανακύκλωση και την ενεργειακή απόδοση των ελαστικών.

Άλλα άρθρα που μπορεί να σας ενδιαφέρουν:

Χρησιμοποιείτε ένα παλιό πρόγραμμα περιήγησης στο Web.

Χρησιμοποιείτε ένα πρόγραμμα περιήγησης που δεν υποστηρίζεται από αυτόν τον ιστότοπο. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένες λειτουργίες ενδέχεται να μην λειτουργούν, όπως προβλέπεται. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παράξενες συμπεριφορές κατά την περιήγηση.

Χρησιμοποιήστε ή αναβαθμίστε/εγκαταστήστε ένα από τα παρακάτω προγράμματα περιήγησης για να επωφεληθείτε πλήρως από αυτόν τον ιστότοπο.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+