Η επιλογή μου 0
Truck tyre repair and damage prevention

Truck tyre repair and damage prevention

Επισκευή ελαστικών φορτηγών και πρόληψη βλαβών

Στον τομέα των μεταφορών, όπου τα φορτηγά καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις με βαριά φορτία, τα ελαστικά παίζουν καθοριστικό ρόλο όσον αφορά τις επιδόσεις, την ασφάλεια και τη βελτιστοποίηση του κόστους. Αλλά μπορεί να προκληθεί ζημιά στα ελαστικά και να θέσει σε κίνδυνο τα φορτία. Ποιες προειδοποιητικές ενδείξεις μπορείτε να εντοπίσετε; Μπορεί πάντα να επισκευαστεί ένα τρυπημένο ελαστικό; Ποια προληπτικά μέτρα πρέπει να λάβετε; Βρείτε όλες τις απαντήσεις στο άρθρο μας.

Η προειδοποιητική ένδειξη ότι τα ελαστικά σας μπορεί να χρειάζονται επισκευή

Η μη φυσιολογική απώλεια πίεσης είναι η ένδειξη που πρέπει να προσέξετε. Υποδεικνύει ένα πρόβλημα που ενδέχεται να απαιτεί επισκευή ή αντικατάσταση του ελαστικού. Όταν παρατηρήσετε μείωση της πίεσης του ελαστικού της τάξης του 20%, είναι απαραίτητο να επιθεωρήσετε το εσωτερικό του ελαστικού για να εντοπίσετε τη ζημιά.

Μια διακύμανση της πίεσης έως και 10% μπορεί να είναι ανεκτή, αλλά πέρα από αυτό το σημείο, η εσωτερική δομή του ελαστικού μπορεί να τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο. 

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι εάν το ελαστικό μου είναι ανεπαρκώς φουσκωμένο;

Δεν συνιστάται να συνεχίσετε την οδήγηση με ανεπαρκώς φουσκωμένο ελαστικό για διάφορους λόγους: 

Πρώτον, ένα ανεπαρκώς φουσκωμένο ελαστικό κάμπτεται υπερβολικά, αυξάνοντας τη δομική του καταπόνηση. Μπορεί να προκληθεί υπερθέρμανση, καθώς και πιθανό γρήγορο ξεφούσκωμα, θέτοντας σε κίνδυνο τον οδηγό και τους άλλους χρήστες του δρόμου. 

Ελαστικά που λειτουργούν με λανθασμένες πιέσεις φουσκώματος μπορεί να προκαλέσουν σε ανομοιόμορφη φθορά, οδηγώντας σε πρόωρη αφαίρεση του ελαστικού.

Στην περίπτωση διπλών ελαστικών, αυτό είναι ακόμη χειρότερο, διότι εάν το ένα ελαστικό είναι σωστά φουσκωμένο και το άλλο όχι, το ανεπαρκώς φουσκωμένο ελαστικό θα γλιστράει πολύ περισσότερο και θα φθείρεται ταχύτερα, οδηγώντας σε διακοπή εργασιών και επείγουσες επισκευές που δημιουργούν πρόσθετο κόστος για την εταιρεία.

Ανομοιόμορφη φθορά λόγω ανεπαρκούς φουσκώματος

Under-inflated truck tyre

Under-inflated truck tyre

Εκτός από τους κινδύνους που αναφέραμε παραπάνω, τα ανεπαρκώς φουσκωμένα ελαστικά μπορεί να έχουν και άλλες προκλήσεις: η μειωμένη πίεση ελαστικών αυξάνει την αντίσταση κύλισης, γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου κατά τη διάρκεια των ταξιδιών. Για τις εταιρείες μεταφορών, αυτό σημαίνει υψηλότερα λειτουργικά έξοδα και μεγαλύτερο αποτύπωμα άνθρακα.

Πώς μπορείτε να μειώσετε τους κινδύνους της ζημιάς στα ελαστικά;

Η τακτική συντήρηση και ο συχνός έλεγχος της πίεσης των ελαστικών είναι βασικά προληπτικά μέτρα για τον περιορισμό των κινδύνων. Υπάρχουν δύο τρόποι παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών:

Παρακολούθηση πίεσης με TPMS

Από την 1η Ιουλίου 2024, όλα τα πρωτοταξινομούμενα φορτηγά στην Ευρώπη πρέπει να είναι εφοδιασμένα με συστήματα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών (TPMS)(1). Διαβάστε το άρθρο μας «Νέοι κανονισμοί TPMS στον ορίζοντα» για περισσότερες πληροφορίες.

Στόχος αυτού του κανονισμού είναι να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί φορτηγών προειδοποιούνται για κάθε πτώση της πίεσης των ελαστικών, ώστε να αποφεύγονται πιθανά ατυχήματα που προκαλούνται από ανεπαρκώς φουσκωμένα ελαστικά. 

Τα φορτηγά που ταξινομήθηκαν πριν από την ημερομηνία αυτή δεν υποχρεούνται να τοποθετήσουν εκ των υστέρων συστήματα TPMS, αν και είναι αυτό είναι τεχνικά δυνατό με διάφορους τύπους αισθητήρων. Θα συζητήσουμε τις συστάσεις σε αυτή την περίπτωση στην ενότητα με τίτλο «Παρακολούθηση πίεσης χωρίς TPMS».

Reduce the risk of tyre repairs by monitoring pressure

Reduce the risk of tyre repairs by monitoring pressure

Το TPMS έχει δύο κύριες μορφές: τα άμεσα συστήματα, τα οποία χρησιμοποιούν αισθητήρες προσαρτημένους στο εσωτερικό των ελαστικών, και τα έμμεσα συστήματα, τα οποία χρησιμοποιούν αισθητήρες ABS για την παρακολούθηση της ταχύτητας των τροχών. Παρόλο που τα έμμεσα συστήματα είναι φθηνότερα και ευκολότερα στην εγκατάσταση, έχουν, επίσης, λιγότερη ακρίβεια από τα άμεσα συστήματα.

Παρακολούθηση πίεσης χωρίς TPMS

Χωρίς TPMS, συνιστούμε στους οδηγούς να ελέγχουν τις πιέσεις των ελαστικών τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, και ιδιαίτερα πριν από μακρινά ταξίδια.

Η οπτική επιθεώρηση βοηθά στον εντοπισμό εμφανών φθορών, όπως καρφιά, ρωγμές, κοψίματα, παραμορφώσεις ή ενσωματωμένα αντικείμενα. 

Συνιστούμε, επίσης, να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών με ένα μανόμετρο, καθώς η οπτική επιθεώρηση δεν είναι αρκετή για τον ακριβή προσδιορισμό των πιέσεων του φουσκώματος. 

Technician checking the pressure of the tyre on a heavy truck vehicle

Technician checking the pressure of the tyre on a heavy truck vehicle

Αιτίες ζημιάς ελαστικών 

Οι περισσότερες ζημιές στα ελαστικά βαρέων φορτηγών προκαλούνται από χτυπήματα με αντικείμενα στον δρόμο, όπως πέτρες, παλιοσίδερα ή κράσπεδα. Τα τρυπήματα που προκαλούνται από καρφιά είναι ιδιαίτερα συχνά λόγω της ικανότητάς τους να διαπερνούν εύκολα το ελαστικό. Ανάλογα με τη φύση και τη θέση του τρυπήματος, μπορεί να μην είναι πάντα επισκευάσιμο. 

Τα ελαστικά είναι, επίσης, ευάλωτα σε ζημιές που προκαλούνται από υπερφόρτωση.

Όταν ένα βαρύ φορτηγό μεταφέρει φορτία που υπερβαίνουν τα συνιστώμενα όρια, το φορτίο που μεταφέρουν τα ελαστικά αυξάνεται και μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη φθορά και δομική αστοχία. Πάντα να βεβαιώνεστε ότι τηρείτε το μέγιστο φορτίο που προβλέπεται για τα ελαστικά του φορτηγού.

Οι κακές πρακτικές φόρτωσης, όπως η άνιση κατανομή του βάρους, θα έχουν ως αποτέλεσμα την κακή κατανομή του φορτίου στους διάφορους άξονες, με αποτέλεσμα την πιθανή υπερφόρτωση ορισμένων από αυτούς και την πρόκληση ζημιάς στα ελαστικά.

Poor loading practices can cause truck tyre damage

Poor loading practices can cause truck tyre damage

Επισκευές ελαστικών

Οι επισκευές ελαστικών που εκτελούνται από επαγγελματίες πρέπει να συμμορφώνονται με αυστηρά πρότυπα για να διασφαλίζεται η ασφάλεια. Οι εξειδικευμένοι τεχνικοί αξιολογούν την έκταση της ζημιάς του ελαστικού και κρίνουν εάν είναι δυνατή η επισκευή ή εάν το ελαστικό πρέπει να αντικατασταθεί. 

Υπάρχουν δύο μέθοδοι επισκευής που συνήθως χρησιμοποιούνται για την αποκατάσταση κατεστραμμένων ελαστικών: ψυχρή ή θερμή επισκευή.

Ψυχρή επισκευή

Η μέθοδος αυτή περιλαμβάνει την εφαρμογή ενός υλικού επισκευής στο σημείο της ζημιάς του ελαστικού χωρίς να απαιτείται μεγάλη θερμότητα. Στις ψυχρές επισκευές συχνά χρησιμοποιούνται ελαστικά παρεμβύσματα ή πώματα που συγκολλούνται με ειδική κόλλα.

  • Πλεονεκτήματα: Οι ψυχρές επισκευές γενικά πραγματοποιούνται ταχύτερα και ευκολότερα. Δεν απαιτούν εξειδικευμένο εξοπλισμό, καθιστώντας τις προσιτές για επισκευές επί τόπου ή σε λιγότερο καλά εξοπλισμένα συνεργεία.
  • Μειονεκτήματα: Οι ψυχρές επισκευές είναι λιγότερο ανθεκτικές από τις θερμές επισκευές. Έχουν περισσότερες πιθανότητες να αποτύχουν σε δύσκολες συνθήκες οδήγησης, ιδίως σε ελαστικά που υποβάλλονται σε μεγάλα φορτία ή υψηλές θερμοκρασίες. Επιπλέον, με μια ψυχρή επισκευή υπάρχει κίνδυνος εξάπλωσης της οξείδωσης στο μπλοκ του κεντρικού πέλματος του ελαστικού και, επομένως, ακαταλληλότητας για μελλοντική αναγόμωση.


Η μέθοδος αυτή συνιστάται για προσωρινές επισκευές ή μικρές ζημιές ελαστικών που δεν θέτουν σε κίνδυνο τη βασική δομή του ελαστικού.

 

Θερμή επισκευή

Η θερμή επισκευή συνιστάται για πιο σοβαρές ζημιές ελαστικών ή για μεγάλα τρυπήματα που επηρεάζουν τις εσωτερικές στρώσεις του ελαστικού. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για ελαστικά φορτηγών που υποβάλλονται σε ακραίες συνθήκες οδήγησης. Περιλαμβάνει την εφαρμογή θερμότητας για τον βουλκανισμό του ελαστικού υλικού της επισκευής, ενώνοντας το υλικό επισκευής με το αρχικό ελαστικό. Αυτό γίνεται συνήθως σε ελεγχόμενο περιβάλλον με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού.

  • Πλεονεκτήματα: Οι θερμές επισκευές προσφέρουν ανώτερη μηχανική ακεραιότητα και ανθεκτικότητα. Η διαδικασία βουλκανισμού εξασφαλίζει ότι το παρέμβυσμα ή το πώμα γίνεται αναπόσπαστο μέρος του ελαστικού, αυξάνοντας την αντοχή και τη μακροζωία του. Αυξάνει, επίσης, τις πιθανότητες ο σκελετός να μπορεί να αναγομωθεί στο μέλλον.
  • Μειονεκτήματα: Η μέθοδος αυτή είναι πιο ακριβή και απαιτεί ειδικό εξοπλισμό και τεχνικές δεξιότητες. Επίσης, η εκτέλεσή της διαρκεί περισσότερο.

Ποια μέθοδος επισκευής ελαστικών είναι η καλύτερη;

Η μέθοδος επισκευής ελαστικών επιλέγεται σύμφωνα με τη σοβαρότητα της ζημιάς και των συνθηκών χρήσης του ελαστικού. 

Η ψυχρή επισκευή συνεπάγεται γρήγορη επισκευή για τον οδηγό, αλλά έχει κινδύνους για:

  • Την ανθεκτικότητα της επισκευής,
  • Την οξείδωση του μπλοκ του κεντρικού πέλματος και, συνεπώς, για την αδυναμία αναγόμωσης του σκελετού στο μέλλον,
  • Την αργή απώλεια πίεσης.


Για τους λόγους αυτούς, η Michelin συνιστά τη θερμή επισκευή.

Μη επιδιορθώσιμη ζημιά ελαστικού

Όταν ένας επαγγελματίας επιθεωρεί προσεκτικά το εσωτερικό ενός ελαστικού, μπορεί να εντοπίσει στίγματα ή αποχρωματισμό. Οι ενδείξεις αυτές υποδηλώνουν ζημιά ελαστικού που δεν μπορεί ή δεν πρέπει να επιδιορθωθεί. Σε αυτή την περίπτωση, είτε ο σκελετός κρίνεται κατάλληλος για αναγόμωση είτε η αντικατάσταση του ελαστικού είναι αναπόφευκτη.

Εάν έχετε την παραμικρή αμφιβολία για την κατάσταση των ελαστικών σας, μη διστάσετε να συμβουλευτείτε τον μεταπωλητή ελαστικών σας.

Mottling on truck tyre

Mottling on truck tyre

ΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

(1) Πηγή: Κανονισμός ΟΗΕ 141 – Ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση οχημάτων όσον αφορά τα συστήματα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών (TPMS)

Χρησιμοποιείτε ένα παλιό πρόγραμμα περιήγησης στο Web.

Χρησιμοποιείτε ένα πρόγραμμα περιήγησης που δεν υποστηρίζεται από αυτόν τον ιστότοπο. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένες λειτουργίες ενδέχεται να μην λειτουργούν, όπως προβλέπεται. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παράξενες συμπεριφορές κατά την περιήγηση.

Χρησιμοποιήστε ή αναβαθμίστε/εγκαταστήστε ένα από τα παρακάτω προγράμματα περιήγησης για να επωφεληθείτε πλήρως από αυτόν τον ιστότοπο.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+