Η επιλογή μου 0
Περιστροφή ελαστικών φορτηγών

περιστροφή ελαστικών οι απαντήσεις στις ερωτήσεις σας

Περιστροφή ελαστικών φορτηγών: οι απαντήσεις στις ερωτήσεις σας

Δημοσιοποιήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 2025 - 4 Λεπτά ανάγνωσης

Καλώς ήρθατε στην ολοκληρωμένη ενότητα 'Συχνές ερωτήσεις' σχετικά με την περιστροφή των ελαστικών και τη στροφή των ελαστικών στη ζάντα, ώστε να βοηθήσουμε τους ιδιοκτήτες στόλου και τους οδηγούς να μεγιστοποιήσουν τη διάρκεια ζωής των ελαστικών τους και, ταυτόχρονα, να εξοικονομήσουν χρήματα και να αυξήσουν την ασφάλεια των φορτηγών. Ανακαλύψτε τις συμβουλές του Antoine-Jules Sanches-Antunes, Διευθυντή Τεχνικής Υποστήριξης Πελατών της Michelin, σχετικά με το γιατί αυτές οι πρακτικές συντήρησης είναι απαραίτητες, πώς να τις εκτελείτε και πόσο συχνά!

 

Picture of Antoine-Jules Sanches-Antunes

01 antoine jules sanches discuss the importance of rotating tyre and maintenance

Antoine-Jules Sanches-Antunes-Michelin Manager Customer Engineering Support

 

Πολλοί παράγοντες, όπως η κατανομή του φορτίου, η ευθυγράμμιση και οι συνθήκες χρήσης, μπορούν να οδηγήσουν σε ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών, προκαλώντας ταχύτερη φθορά σε ορισμένα ελαστικά. Οι προνοητικοί ιδιοκτήτες στόλου πρέπει να επιθεωρούν τακτικά τα ελαστικά για πρώιμα σημάδια ανομοιόμορφης φθοράς, όπως μη φυσιολογική συμπεριφορά του κινητήρα (π.χ. θόρυβος ή κραδασμοί). Ακολουθήστε τις συμβουλές μας για να αποφύγετε δαπανηρές και χρονοβόρες επισκευές!

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της περιστροφής των ελαστικών και του γυρίσματος ελαστικών στη ζάντα;

Η περιστροφή των ελαστικών είναι η διαδικασία αλλαγής της θέσης ενός ελαστικού σε ένα όχημα για την ομοιομορφία της φθοράς και τη μεγιστοποίηση της απόδοσης και της μεγάλης διάρκειας ζωής.  
Κάθε θέση ελαστικού έχει συνιστώμενα μοτίβα περιστροφής, όπως καθορίζεται εδώ:  

διάγραμμα περιστροφής ελαστικών

02 διάγραμμα περιστροφής ελαστικών

  • Στον κατευθυντήριο άξονα (1), το μπροστινό αριστερό ελαστικό τείνει να φθείρεται ταχύτερα από το μπροστινό δεξί ελαστικό, ενώ ο ώμος του μπροστινού δεξιού ελαστικού μπορεί να φθαρεί περισσότερο από ό,τι στο αριστερό. 
    Στον άξονα κίνησης (2), και τα δύο ελαστικά στην εσωτερική πλευρά του κινητήρα παρουσιάζουν πιο έντονες παραμορφώσεις στον ώμο προς το εσωτερικό του πλαισίου.
    Σε ένα τριαξονικό ρυμουλκούμενο (3), το μοτίβο φθοράς των ελαστικών διαφέρει για κάθε έναν από τους τρεις άξονες ౼ με πολύ αργή φθορά στον δεύτερο άξονα και ταχύτερη φθορά στον τρίτο άξονα. 
    Σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι απαραίτητο να συνδυαστεί η περιστροφή θέσης με το γύρισμα των ελαστικών στη ζάντα ౼ όταν ένα ελαστικό αφαιρείται από τον τροχό και επανατοποθετείται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αυτό σημαίνει ότι η πλευρά του ελαστικού που ήταν προηγουμένως στραμμένη προς τα μέσα αλλάζει προς τα έξω και αντίστροφα. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να τηρείται η κατεύθυνση περιστροφής και τοποθέτησης ενός ελαστικού και να διατηρείται η κατεύθυνση του σχεδίου πέλματος κατά το πρώτο μισό της διάρκειας ζωής του ελαστικού για τη βελτιστοποίηση των επιδόσεων και των ποσοστών φθοράς του πέλματος. 
    Αν και η διαδικασία αυτή μπορεί να συνεπάγεται υψηλότερο κόστος από την περιστροφή ελαστικών, διασφαλίζει την καταλληλότητα του σκελετού για αναγόμωση ή επαναγόμωση!  

Γιατί είναι σημαντικό να περιστρέφω τακτικά τα ελαστικά του φορτηγού μου;

Όπως κάθε συντήρηση ελαστικών, ο σημαντικότερος λόγος για την τακτική περιστροφή των ελαστικών είναι η διασφάλιση του κρατήματος και της ασφάλειας του φορτηγού κατά την οδήγηση, κάτι που ισχύει και για τα ελαστικά σε αυτοκίνητα. Εκτός από αυτούς τους βασικούς λόγους, ένα συνεπές πρόγραμμα περιστροφής ελαστικών μπορεί, επίσης, να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των ελαστικών σας.

Με την εναλλαγή του αριστερού και του δεξιού ελαστικού, επιτρέπετε στο δεξί ελαστικό να κάνει ένα διάλειμμα και στο αριστερό ελαστικό να εξομοιωθεί με το δεξί, εξισώνοντας αυτό τον τρόπο τη φθορά και ενθαρρύνοντας το ομοιόμορφο βάθος πέλματος, που συνεπάγεται μεγαλύτερη διάρκεια ζωής για τα ελαστικά σας.

Ποιες είναι οι προειδοποιητικές ενδείξεις της φθοράς ελαστικών;

Όπως συμβαίνει με όλες τις πρακτικές προληπτικής συντήρησης, η φθορά των ελαστικών πρέπει να παρακολουθείται οπτικά σε τακτική βάση. Διαφορετικές μορφές φθοράς ενδέχεται να υποδεικνύουν διαφορετικούς τύπους προβλημάτων. Για παράδειγμα:

  • • Τα κυματιστά μοτίβα υποδεικνύουν γενικά ότι το όχημα δεν είναι ισορροπημένο και μπορούν να αντιμετωπιστούν με την περιστροφή των ελαστικών.
  • • Η φθορά στο εξωτερικό ή στο εσωτερικό του ελαστικού είναι ένδειξη ότι το όχημα χρειάζεται έλεγχο ευθυγράμμισης.
  • • Τα διαγώνια ή φαγωμένα μοτίβα υποδεικνύουν ότι ένα ελαστικό έχει ανομοιόμορφη επαφή με το δρόμο, οπότε θα πρέπει να ελέγξετε το σύστημα ανάρτησης του οχήματος.
  • • Η φθορά κατά μήκος του κέντρου του ελαστικού σημαίνει γενικά ότι ένα ελαστικό είναι υπερβολικά φουσκωμένο και, επομένως, μόνο το κέντρο του ελαστικού αγγίζει τον δρόμο.
  • • Από την άλλη, η φθορά στις άκρες υποδηλώνει το αντίθετο: το ελαστικό σας είναι ανεπαρκώς φουσκωμένο και μόνο οι άκρες έρχονται σε επαφή με το οδόστρωμα.
ενδείξεις φθοράς ελαστικών

03 ενδείξεις φθοράς ελαστικών

Σε γενικές γραμμές, η φθορά είναι σταδιακή και η ελάχιστη ζημιά δεν απαιτεί αντικατάσταση. Ωστόσο, εάν παρατηρήσετε σημαντική ασύμμετρη φθορά, όπως ακραία κλίση στη μία πλευρά αλλά όχι στην άλλη, η ζημιά είναι πιθανότατα ανεπανόρθωτη και ενδέχεται να οδηγήσει σε σημαντικούς κινδύνους για την ασφάλεια. Αν είστε ιδιαίτερα παρατηρητικοί, η ακανόνιστη φθορά μπορεί, επίσης, να προκαλέσει θόρυβο και κραδασμούς ౼ οπότε έχετε τα αφτιά σας ανοιχτά!

Πώς η περιστροφή ελαστικών επηρεάζει θετικά το TCO;

Κάθε ελαστικό φθείρεται διαφορετικά, για παράδειγμα τα ελαστικά του πίσω άξονα τείνουν να φθείρονται πολύ πιο γρήγορα από τα ελαστικά του μεσαίου άξονα. Η περιστροφή ελαστικών και το γύρισμα των ελαστικών στη ζάντα μπορεί να παρατείνει τον κύκλο ζωής κάθε ελαστικού σε κάθε φορτηγό του στόλου σας, πράγμα που σημαίνει λιγότερες και λιγότερο συχνές αντικαταστάσεις. Πέραν από αυτά τα πλεονεκτήματα εξοικονόμησης κόστους στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) σας, ο σωστός χρονισμός στην αλλαγή θέσης και αντικατάσταση εξασφαλίζει ότι τα ελαστικά φθείρονται πιο ομοιόμορφα, καθιστώντας τα λιγότερο επιρρεπή σε σκασίματα και άλλους κινδύνους για την ασφάλεια. Εξάλλου, μια οδική βλάβη μπορεί να είναι αγχωτική, διότι δεν θα σας κοστίσει μόνο ένα νέο ελαστικό, αλλά μπορεί, επίσης, να οδηγήσει και σε άλλα σημαντικά έξοδα, όπως μια ενδεχόμενη βλάβη στο όχημα, παρατεταμένος χρόνος διακοπής λειτουργίας, κατεστραμμένα εμπορεύματα ή καθυστερήσεις παράδοσης που μπορεί να συνεπάγονται κυρώσεις.

Πόσο συχνά θα πρέπει να περιστρέφω τα ελαστικά μου;

Αυτό εξαρτάται από τον τύπο του φορτηγού, τη θέση του ελαστικού και μπορεί, επίσης, να διαφέρει ανάλογα με την περίπτωση χρήσης. Ως γενικός κανόνας, προκειμένου να εξισορροπείται η φθορά, να βελτιστοποιείται το δυναμικό των ελαστικών και να ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος βλάβης στα ελαστικά, αυτά πρέπει να περιστρέφονται περίπου στα μισά της διάρκειας ζωής τους. Πιο συγκεκριμένα, εάν η φθορά μεταξύ των ελαστικών σε ένα συγκεκριμένο όχημα είναι μεταξύ 0 και 2/32 της ίντσας, μπορείτε να καθυστερήσετε την περιστροφή. Ωστόσο, εάν η διαφορά φτάσει τα 3/32 ή περισσότερο, θα πρέπει να εξετάσετε το ενδεχόμενο να κάνετε περιστροφή των ελαστικών.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι της μη περιστροφής ελαστικών;

  • Η ακανόνιστη φθορά των ελαστικών σας μπορεί να δημιουργήσει διάφορους κινδύνους για την ασφάλεια, όπως απώλεια πρόσφυσης, αυξημένος κίνδυνος σκασίματος, υπερθέρμανση (η οποία μπορεί να προκαλέσει ζημιά στον σκελετό και να καταστήσει αδύνατο το ξανασκάλισμα ή την αναγόμωση), υπερβολική κατανάλωση καυσίμων και αυξημένες εκπομπές ρύπων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ανομοιόμορφη φθορά μπορεί ακόμη και να επηρεάσει τις ταχύτητες περιστροφής των ελαστικών σας, προκαλώντας ενδεχομένως τρίξιμο στις ταχύτητες.
  •  
  • Βελτιστοποιήστε τη διαχείριση των ελαστικών σας βαρέως τύπου με την εφαρμογή MICHELIN MyTechXpert.
    Κατεβάστε την τώρα για να αποκτήσετε πρόσβαση σε συστάσεις, τεχνικές προδιαγραφές και πολλά ακόμη!

Ποιος μπορεί να πραγματοποιήσει την περιστροφή ελαστικών και να γυρίσει τα ελαστικά στις ζάντες τους;

Παρόλο που μπορείτε να εκτελέσετε αυτές τις επισκευές μόνοι σας, συνιστάται ιδιαίτερα να προγραμματίσετε ένα ραντεβού με τον πάροχο υπηρεσιών ελαστικών σας για την εκτέλεση πιθανών επισκευών.

Πώς μπορώ να εντάξω αυτές τις συμβουλές περιστροφής ελαστικών στη ρουτίνα συντήρησης του στόλου μου;

Είναι σημαντικό να εκπαιδεύετε τους οδηγούς να ελέγχουν τακτικά τα ελαστικά και να αναγνωρίζουν τα πρώτα σημάδια φθοράς. Συνιστάται, επίσης, ιδιαίτερα ο προγραμματισμός τακτικών ελέγχων στα ελαστικά. Εάν είναι απαραίτητη η περιστροφή των ελαστικών ή ο προγραμματισμός του γυρίσματος των ελαστικών στη ζάντα, οι ειδικοί μας συνιστούν τον συνδυασμό των επισκευών, για παράδειγμα κατά τη διάρκεια ενός τυπικού ελέγχου σέρβις, του ξανασκαλίσματος ή της αλλαγής λαδιών, προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος διακοπής της δραστηριότητας.

Η προληπτική συντήρηση των ελαστικών, συμπεριλαμβανομένης της περιστροφής των ελαστικών, όχι μόνο σας εξοικονομεί χρόνο και χρήματα, αλλά οι πρακτικές αυτές μπορούν να ενισχύσουν την ασφάλεια του στόλου και των οδηγών σας.

Χρησιμοποιείτε ένα παλιό πρόγραμμα περιήγησης στο Web.

Χρησιμοποιείτε ένα πρόγραμμα περιήγησης που δεν υποστηρίζεται από αυτόν τον ιστότοπο. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένες λειτουργίες ενδέχεται να μην λειτουργούν, όπως προβλέπεται. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παράξενες συμπεριφορές κατά την περιήγηση.

Χρησιμοποιήστε ή αναβαθμίστε/εγκαταστήστε ένα από τα παρακάτω προγράμματα περιήγησης για να επωφεληθείτε πλήρως από αυτόν τον ιστότοπο.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+